34 Niedziela Zwykła – Uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata, 23 listopada 2025
- Dzisiejsza niedziela jest ostatnią niedzielą roku liturgicznego. To niedziela Chrystusa Króla Wszechświata.
- We czwartek po Mszy świętej wieczorowej zapraszamy na katechezę o modlitwie.
- W najbliższą niedzielę rozpoczynamy Adwent. Szczególny czas oczekiwania na przyjście Pana Jezusa a także zastanowienia się nad swoim życiem. Zachęcam do podjęcia postanowień adwentowych. To jednocześnie rozpoczęcie nowego Roku Liturgicznego.
- Msze święte roratnie przez cały Adwent w naszym kościele będą odprawiane rano o godz. 6.30.. Chcemy kontynuować piękną tradycję porannych Mszy św.. Godzinki przez cały Adwent będą śpiewane w tygodniu o godz. 6.00 rano a w niedzielę o godz. 7.30.
- W najbliższą niedzielę na Mszach św., odbędzie się poświęcenie opłatków na stół wigilijny, a także świec Caritas . Zebrane ofiary z opłatków przeznaczone będą na ogrzewanie kościoła. Proszę o zrozumienie. Opłatki będzie można nabywać w zakrystii. Będą także rozprowadzane świece Caritas na stół wigilijny i kalendarze.
- Rekolekcje Adwentowe w naszej parafii rozpoczną w 3 niedzielę Adwentu 14 grudnia.
- Przez cały Adwent będzie wystawiony kosz na produkty żywnościowe i chemiczne dla osób potrzebujących z naszej parafii.
- W tym tygodniu w modlitwie wypominkowej polecać będziemy zmarłych
23.XI, niedziela – Ul. Sikorskiego (domki jednorodzinne oraz bloki 49,51)
24.XI, poniedziałek – ul. Ogrodowa, Jutrzenki , ul. Pogodna (Osiedle blokowe i domki), ul. Denkowska, ul. Wronia
25.XI, wtorek – Za zmarłych parafian w 2025r
26.XI, środa – Za zmarłych biskupów i kapłanów
27.XI, czwartek – pozostałe wypominki - Dziękuję za pomoc w pracach na rzecz parafii: Barbarze Zugaj, Marii Marzec, Agnieszce Mularskiej, Marianowi Cichoń , Wiesławowi Szymula, Lechowi Barańskiemu.
- Dziękuję za wczorajsze sprzątanie kościoła mieszkańcom bloku 7 a mianowicie: Justynie Cieloch, Joannie Cieloch, Marii Marzec i Hannie Bąk. Dziękuję za ofiarę kwocie 100 zł z racji sprzątania na potrzeby kościoła.
- W sobotę na godz. 8.00 zapraszam do sprzątania kościoła parafian z bloku 6.
- Wszystkim, którzy w tym tygodniu obchodzić będą swoje imieniny, jubileusze, urodziny składamy najlepsze życzenia.
- W dniu jutrzejszym odbędzie się pogrzeb śp. Zofii Figuła z bloku 26. O godz. 12.30 rozpocznie się modlitwa różańcowa w kaplicy pogrzebowej. O godz. 13.00 Msza św.. Jako wspólnota parafialna polećmy zmarłych Bożemu Miłosierdziu.
Katecheza, 23 listopada 2025.
Co oznacza prawda o zstąpieniu Chrystusa do piekieł?
Odmawiając Skład Apostolski, powtarzamy słowa o zstąpieniu Chrystusa do piekieł. Dla wielu chrześcijan ta prawda jest niezrozumiała. Nie brakuje takich, którzy zstąpienie Chrystusa do piekieł rozumieją jako zejście do świata potępionych. Spróbujmy więc wyjaśnić w czasie dzisiejszej katechezy co ta prawda wyraża?
Od początku istnienia Kościoła prawda ta była obecna w jego nauczaniu i liturgii. Autor Starożytnej homilii na Wielką i Świętą Sobotę obrazowo opisał to wydarzenie tak: Chrystus „idzie, by odnaleźć pierwszego człowieka, jak zgubioną owieczkę. Pragnie nawiedzić tych, którzy siedzą zupełnie pogrążeni w cieniu śmierci; by wyzwolić z bólów niewolnika Adama, a wraz z nim niewolnicę Ewę”. Do sprawiedliwych, którzy wraz z pierwszymi ludźmi czekają na Odkupiciela, woła: „Zbudź się, który śpisz! Nie po to bowiem cię stworzyłem, byś pozostawał spętany w Otchłani. Powstań z martwych, albowiem jestem życiem umarłych” (por. KKK 635).
Prawda wiary o zstąpieniu Jezusa do piekieł jest wyrażona językiem minionych czasów. Miejsce przebywania zmarłych, do którego zstąpił Jezus, określano mianem otchłani, Szeolu, Hadesu, lub – w staropolszczyźnie – piekieł. Tej krainy zmarłych „nie należy utożsamiać (…) z piekłem potępionych” (Kompedium KKK 125). Owe „piekła” należy rozumieć jako „los tych wszystkich zmarłych, zarówno sprawiedliwych, jak i złych, którzy zmarli przed Chrystusem. Zmarły Chrystus, w swojej duszy zjednoczonej z Jego Boską Osobą, dołączył w krainie zmarłych do sprawiedliwych, którzy czekali na Odkupiciela, aby dostąpić łaski oglądania Boga” (Kompedium KKK 125).
W tej krainie zmarli pozbawieni byli oglądania Boga i odłączeni od Niego (por. Ps 6,6; 88,11–13; 115,17). Wejście Jezusa w rzeczywistość śmierci oznacza podzielenie przez Niego powszechnego losu ludzi i przyjęcie na Siebie wszystkich konsekwencji z nim związanych – poczucia samotności w obliczu śmierci, opuszczenia i ciemności. Solidarność Jezusa z losem człowieka jest tak silna, że wkracza On w rzeczywistość człowieczego bytu związanego z grzechem i śmiercią. Szatan chciał oderwać człowieka od Boga, zamknąć mu drogę do nieba, a życie ziemskie oraz wieczne uczynić życiem bez Boga. Stąd wielka wartość zstąpienia Jezusa do otchłani śmierci, bo oto „nawet umarłym głoszono Ewangelię” (1 P 4,6). W ten sposób dokonało się zwycięstwo Chrystusa nad mocami zła, grzechu i śmierci. Bóg pustkę śmierci człowieka wypełnił swoim życiem, które nie zna granic. Dzięki temu zwycięstwu możemy śpiewać o Chrystusie jako Zwycięzcy śmierci, piekła i szatana.
Tego zwycięstwa nad piekłem i szatanem nie można jednak rozumieć jako unicestwienie piekła potępionych i wyzwolenia zeń zarówno złych, jak i sprawiedliwych. Ich los nie jest identyczny. Potwierdza to sam Jezus w wielu przypowieściach – między innymi w przypowieści o ubogim Łazarzu, który oczekiwał wyzwolenia dusz sprawiedliwych na łonie Abrahama (por. KKK 633). Dzięki śmierci Jezusa dostąpiły i dostępują odkupienia wszystkie, minione i obecne pokolenia sprawiedliwych, którzy całą swoją ufność i nadzieję pokładają w Bogu i Jego Miłosierdziu. Tajemnica zstąpienia Jezusa do piekieł jest ciągle obecną w naszym życiu Dobrą Nowiną o zwycięstwie życia nad śmiercią i powołaniu człowieka do życia wiecznego.


